Monday, September 19, 2011

Hilang Selera Bersama Suami

Pakar Sakit Puan





Soalan


Saya sudah 11 bulan melahirkan anak ketiga. Masalahnya kini, sejak mula hamil anak ketiga hingga sekarang, nafsu untuk mengadakan hubungan kelamin saya menurun sehingga saya tidak punya keinginan langsung.
Saya mempunyai masalah tiroid. Adakah semua masalah saya ini berpunca daripada tiroid atau saya ada masalah lain?
Jawapan


TIDAK mustahil masalah keintiman hubungan kelamin bukan saja berpunca daripada satu masalah, tetapi beberapa masalah yang mungkin tidak disedari misalnya masalah komunikasi.

Ada juga laporan kajian masalah serupa dialami oleh ibu yang menyusu badan disebabkan oleh peningkatan hormon prolaktin. Anda tidak menyatakan jenis masalah tiroid yang anda alami, sama ada paras hormonnya berlebihan atau sebaliknya menurun atau adakah paras hormonnya normal, tetapi cuma leher saja membengkak.

Eloklah anda berjumpa doktor anda untuk menyuarakan masalah dan menjalani ujian tertentu. Lazimnya kita mempunyai doktor yang dianggap ‘rapat’ kerana sering mendapatkan rawatan misalnya rawatan antenatal ataupun anda boleh terus berjumpa pakar psikiatri untuk mendapatkan bimbingan lebih profesional. Usah malu kerana pengajian bidang psikiatri juga merangkumi masalah sebegini.




Sumber : Doktor Adilah Ahmat

                 Pakar Perunding Perbidanan & Sakit Puan dan Rawatan Kesuburan/IVF,
                 Hospital Pantai Bangsar dan Hospital Pusrawi Jalan Tun Razak Kuala Lumpur.

Title: Hilang Selera Bersama Suami; Written by YaNa; Rating: 5 dari 5

No comments:

Post a Comment